Corona Cup: The Food Line Up

De Corona Cup is een initiatief van EARTH Concepts en the Cityguys, om in deze lastige tijden positieve berichten de wereld in te brengen. De nominaties voor de Cup lopen zolang de crisis voortduurt. Na alle mooie inzendingen tot nu toe hebben we besloten dat iedereen een winnaar is, daarom lichten we de komende tijd de leukste initiatieven uit via deze korte interviewtjes. Dus heb jij een prachtig, inspirerend, vrolijkmakende persoon, bedrijf of concept die in het zonnetje gezet verdient te worden? Nomineer deze dan HIER!

The Food Line-up is een creatief en baanbrekend cateringbureau die jaarlijks duizenden mensen beter eten laat ontdekken op evenementen. Het bedrijf staat er om bekend dat ze altijd werken vanuit hun netwerk dat bestaat uit 150 zelfstandige chefs en foodfanaten in plaats van met een vaste staff. Dit gaat van pizzamakers die de kunst hebben geleerd in Napels tot jong talent uit Michelinster-keukens.

The Food Line Up verdient deze award omdat ze zo positief zijn geweest de afgelopen tijd. Naast dat ze hebben gekeken hoe ze zelf de crisis konden overleven hebben ze ook gekeken naar hoe ze anderen konden betrekken en helpen.

The Food line up voor hun foodtruck concept!!!

Gegeten bij Table for two en dat had echt alles in zich wat perfect paste in deze tijdsgeest. Unieke locatie, uniek eten, top service en alles binnen de regels. Dus wat mij betreft is er maar 1 winnaar en dat is the food line up!

Wat was jullie eerste reactie na de eerste strenge maatregelen?

De eerste persconferenties voelden als een flinke stomp in onze maag waar we een paar dagen later nog beroerd van waren. Het was een ontzettend dubbel gevoel, eerst was er onmacht, maar vrij kort daarna draaide dat om naar een soort vechtlust om te ontdekken en gaan doen wat er nog wel kon. Onze expertise is grootschalige evenementen: hoe complexer hoe beter, we denken conceptueel mee en werken culinaire activaties voor festivals uit. Dus we zijn gewend om creatief te zijn en snel te schakelen. Wat heeft geholpen is dat we meteen realistisch waren; onze branche van live evenementen gaat op z’n aller-vroegst eind 2021 weer op gang komen. We zijn direct met ons team gaan zitten, hebben ons jaarplan 2020 in de prullenbak geflikkerd en opnieuw geschreven en gekeken wat er wel kon. 


Wat was jullie hoogtepunt van de zomer? En wat was jullie dieptepunt?

We hebben een aantal Corona projecten opgezet, waaronder Table for 2, waarbij je kon dineren op de mooiste leegstaande locaties van Amsterdam. Daarnaast hebben we The Food Pick-up opgezet, het lekkerste eten van foodtrucks op je stoep. De hoogtepunten waren dat Table for 2 uitgebreid werd besproken in RTL Boulevard, de geweldige reacties van gasten, iemand die ten huwelijk is gevraagd tijdens een van de diners en onze chefs en het personeel die zo blij waren in ieder geval ergens aan de slag te kunnen. Maar bovenal was het een hoogtepunt om de veerkracht van ons fantastische team te zien. Kippenvel. Van onze event coördinator die normaal gesproken 150 man aanstuurt op een event die zelf in de service stond tot onze sales manager die de reserveringen deed.

Het dieptepunt is dat we genoodzaakt waren een reorganisatie te doen en mensen uit het team hebben moeten laten gaan met wie we nog jaren hadden willen bouwen.

Hoe blijven jullie zelf positief en hoe hou je de mensen om jullie heen positief?

De positieve mindset begon gek genoeg bij het accepteren dat het ook goed was om enorm te balen en de tijd te nemen om 'uit te huilen' na die persconferenties en beperkende regelgeving voor onze branche. In 2019 waren we nog de snelst groeiende cateraar van Nederland, wonnen we een FD Gazelle, hebben we een impact investeerder aangetrokken en waren we flink aan het opschalen met het team. Om van die winning mood naar 96% omzetverlies te gaan, hoef je niet alleen maar positief te blijven. Je mag het even niet meer zien, net als dat je team daar onzeker over mag zijn. Maar eerlijk is eerlijk: de knop ging snel om want wij denken in kansen en wat er wel kan. Het grote geluk met The Food Line-up is ons flexibele business model: we hebben een klein kernteam met een enorme flexibele schil en zijn gewend continu nieuwe dingen te verzinnen.

Bovendien: You get what you expect! We voelen een enorme drive - meer dan dan ooit! - om mensen beter eten te laten ontdekken met onze impactvolle concepten. Dus F%*& die 90% omzetverlies, ons vizier zit op de lange termijn en we kijken er ontzettend naar uit om met al onze partners te gaan versnellen op game changing duurzame concepten.

Wat kunnen we van jullie verwachten de komende periode?

Haha VEEL! Eind 2019 bedachten we 'BUDD Easy catering' een nieuwe cateringformule waarbij we het bestellen van catering voor kleinschalige groepen net zo makkelijk willen maken als het bestellen van een paar schoenen online. Daarbij vonden we het zonde dat duurzaam toch vaak duurder is en zorgen we ervoor dat met BUDD echt verantwoord en budget samen gaan. Ons doel is dat iedere office- en eventmanager BUDD over een paar jaar op speed dial heeft staan of in whatsapp. 

Ook al zijn er nauwelijks evenementen we bouwen steady door aan de achterkant en bereiden ons voor op 2021. Met The Food Line-up worden we veel benaderd voor te gekke samenwerkingen waar ik nog niet heel veel over kan vertellen maar ik zou zeggen hou ons in de gaten of kom langs voor koffie ;)

Is er nog iets dat jullie kwijt willen?

Volgende week lanceren wij ons 'Boxen menuboek' met heel veel opties voor een thuis-diner, BUDD lunch- of borrel box als kerstkado of een online event. 

Een van onze favorieten hierin is dat we een samenwerking zijn aangegaan met Cinema Culinair waarbij je geniet van een geweldige food film avond voor thuis. Je krijgt van ons een box met streaming code naar een food film zoals CHEF of Ratatouille én een ready made 5-gangen diner waarbij je precies eet wat je in de film voorbij ziet komen. (De gerechten zijn genummerd en hebben een tijdcode, zodat je precies weet wanneer je de film moet pauzeren om de laatste hand aan het gerecht te geven. What you see is what you eat)

Tot slot zou ik graag een hart onder de riem willen steken voor alle ondernemers voor wie innoveren minder makkelijk of vanzelfsprekend is. Het is een super heftige tijd en ik wens iedereen heel veel sterkte. Wij overwegen of we vanaf 2021 een deel van onze uren gratis beschikbaar stellen: van creatieve uren tot vormgeving en operatie voor iedereen die dat goed kan gebruiken of hard nodig heeft.

 

deel op facebook deel op twitter deel op linkedin